coaching in zelfsturing

Assertiviteit coaching

Home / Assertiviteit coaching

Assertiviteit coaching, of persoonlijke effectiviteit coaching, kunnen uitkomst bieden!

Als je assertief adequaat reageert dan kom je op voor je eigen mening, rechten en standpunten zonder je gesprekspartners agressief te benaderen zodat zij in hun waarde blijven. Voor veel vaak verlegen en introverte mensen is assertief gedrag moeilijk op te brengen. Aangezien ze conflictsituaties zo veel mogelijk vermijden brengen zij zichzelf en anderen in de problemen.

Assertief gedrag zit tussen twee gedragsvormen in: sub-assertief gedrag en (passief)-agressief gedrag. Subassertief gedrag wordt vaak veroorzaakt door agressie van een ander en agressief gedrag wordt weer versterkt door een sub-assertieve reactie. Ook komt het veel voor dat sub-assertieve mensen hun rol opeens overcompenseren met agressiviteit.

Voorbeelden van assertief gedrag:

  • Communiceren in de volgorde van luisteren, interpreteren, samenvatten, antwoorden
  • Kritiek uiten in de volgorde van “ik constateer probleem”, “dit doet het met mij”, “verzoek tot oplossen doen”, “opdat probleem wordt opgelost”. Voorbeeld: “Buurman, uw radio staat erg luid en ik kan daardoor niet slapen. Kunt u deze ook zachter zetten zodat ik rustig verder kan slapen?”
  • Duidelijk formuleren van eigen wensen
  • Voor jezelf spreken, niet zeggen wat een ander wil horen maar je eigen mening durven te geven
  • Emoties durven te uiten
  • Complimenten kunnen geven
  • Complimenten kunnen ontvangen
  • Verzoeken kunnen weigeren

Bij assertiviteit speelt lichaamstaal een belangrijke rol en daarom wordt tijdens een coachings sessie ook veel aandacht besteed aan non-verbale aspecten. Het is niet genoeg om alleen te leren welke woorden je moet gebruiken om iemand adequaat kritiek te geven. Hoe zou je jouw mening overtuigend kunnen overbrengen als je spreekt met zachte stem terwijl je je ogen neerslaat en je mond achter je hand verbergt? Voordat je met overtuiging kunt spreken dien je er allereerst voor te zorgen dat je jezelf ook assertief toont. Verder is het belangrijk om iets te weten over gespreksvaardigheden en het verschil te leren zien tussen vorm en inhoud van een boodschap.

Assertiviteit speelt op ook op alle niveaus binnen organisaties. Zowel directeuren als medewerkers kunnen assertiviteits coaching volgen.